De Nieuwe Binnenweg is sinds het midden van de vorige eeuw een van de langste en belangrijkste winkelstraten van Rotterdam. Karakteristiek van deze oost-west lopende winkelstraat zijn de 19e eeuwse bakstenen gevels met veel witte ornamenten, het erg smalle profiel (19m), de grote verscheidenheid aan winkels en de grote Robinia bomen. Maar de allure van ooit is aan het verdwijnen. Een dalende tendens gaat langs vier lijnen tijdig gekeerd worden:
– kwaliteit branchering verbeteren
– wonen boven winkels versterken
– historische gevelbeelden terugbrengen
– openbare ruimte hoogwaardig herinrichten
De openbare ruimte is verzakt en versleten. De tramrails moet vernieuwd. Er rijden auto’s, trams, fietsers en er lopen voetgangers. Omdat behoud van bestaande kwaliteitswinkels voorop staat, is gekozen voor het behouden van alle bestaande gebruikers. Er gaat een flexibel ontwerp uitgevoerd worden met een veiliger profielindeling voor de fiets, nieuw straatmeubilair en verharding. Na het afwegen van heel veel varianten ( eenrichtingverkeer, parkeerplaatsen er uit, bomen er uit, tram via dubbelspoor enz),  is de beste oplossing gekozen: een 30 km gebied. De fietsers moeten veiligheidshalve bij een tramhalte ‘achterlangs’. De prachtige transparante Robinia bomen blijven gehandhaafd en de rode gebakken klinkers in de rijweg passen goed bij  het gevelbeeld. De winkelstraat krijgt weer allure. En de branchering sluit hier op aan.

 opdrachtgever: Gemeente Rotterdam, dS+V, 2008